Dit jaar zullen er heel wat bijkomende trajectcontroles in werking treden. Trajectcontroles meten de gemiddelde snelheid van een bestuurder over een lange afstand.

Sinds 2018 werd een aanzienlijk aantal installaties uitgerold maar het was wachten op de ontwikkeling van het AMS-systeem om deze te activeren en functioneren. AMS of ANPR Management System staat voor een volledig nieuwe nationale databank die gegevens van inbreuken sneller naar de verwerkingscentra kan doorsturen.

De databank is een ambitieus project dat ANPR-gegevens over het hele land op uniforme wijze verwerkt. Met dit concept is België één van de Europese pioniers qua efficiënt gebruik van automatische nummerplaatherkenning om zo de verkeersveiligheid te verbeteren.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: "Al enkele jaren trekt Vlaanderen volop de kaart van trajectcontroles voor het verhogen van de verkeersveiligheid op wegen waar veel snelheidsovertredingen worden gemaakt.

Handhaving blijft naast educatie en sensibilisering een essentiële schakel. Vanuit het Vlaams gewest zijn we dan ook erg tevreden dat we eindelijk kunnen rekenen op de werking van de nationale databank.

In het verkeer moeten we overdreven snelheid een halt toe roepen, bij de uitvoering van plannen om verkeersslachtoffers te vermijden zullen we in 2021 ook een versnelling hoger schakelen.

Vanaf dit jaar gaan we daarom in op specifieke vragen van lokale besturen naar bijkomende trajectcontroles."


De Federale Politie activeerde eind 2020 de functionaliteit voor trajectcontrole op het AMS.

Op die manier kunnen de regionaal bevoegde Gewestelijke Verwerkingscentra de verkeersovertredingen automatisch verwerken en omzetten in processen-verbaal. Zowel in het jaar 2019 als vorig jaar werden er maar liefst meer dan 2 miljoen processen-verbaal opgesteld door de GVC's. Dat zijn er 30% meer dan in 2018.

De pakkans is de laatste twee jaar hierdoor fors toegenomen. Het totaal aantal verkeersboetes, uitgeschreven door de lokale of de Federale politie, is zo gestegen van 3,5 miljoen naar 5 miljoen per jaar. Ruim 93% van die verkeersboetes wordt ook effectief geïnd.

Vlaanderen investeerde al meer dan 9 miljoen euro in trajectcontroles. Deze stonden reeds technisch klaar voor gebruik en worden nu gradueel aangesloten op het AMS. De investering kan nu eindelijk worden gevaloriseerd.

"Verkeersveiligheid is voor mij een absolute prioriteit. Ik heb dit ook duidelijk aangegeven in mijn beleidsverklaring. Trajectcontroles maken daar een belangrijk deel van uit en ik zet hier dan ook volop mijn schouders onder", zegt Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden.